VŠECHNY ČLÁNKY / ČLÁNEK

Co všechno můžete koupit v autobazaru?

Chcete si za relativně malý peníz pořídit solidní auto? Kupte si ojetinu v některém z autobazarů. A s nablýskaným vozem se stáváte účastníky loterie s názvem „Auto nebo vrak“. Myslíte, že přeháním?

V průměru každé druhé ojeté auto totiž v sobě skrývá velmi sofistikovaný podraz na kupujícího. V Česku se prodá přes 500 tisíc ojetých vozů ročně a zhruba 250 tisíc z nich vykazuje nejasný původ: zamaskované totální havárky, ukradené vozy nebo nesedí najeté kilometry či deklarovaný rok výroby. Tolik z analýzy společnosti Cebia, která se jako jediná u nás konfrontací dostupných informací o vozech zabývá.

Co nás tedy při nákupu ojetin může čekat? U čtvrtiny prodávaných ojetin při důslednějším prověření dat nesedí původ a při bližším pátrání se ukáže, že například prošly vážnou havárií a byly pokoutně opraveny. 40 procent prodaných ojetin má u nás stočený tachometr - nejčastěji o 50 až 80 tisíc kilometrů. U dražších aut to často bývá až dvojnásobek této hodnoty. Stačí pak vyměnit hlavu řadicí páky, potah volantu, pedály a auto je jako nové. U téměř dvaceti procent ojetin vás prodejce mystifikuje udávaným rokem výroby. Nejrizikovějšími jsou z tohoto pohledu dovozy ze Španělska, Itálie a Dánska..

O těchto praktikách příslušné úřady vědí celá léta. Dělají ovšem – tak jak je v těchto končinách obvyklé – mrtvého brouka. Ministerstva dopravy a vnitra prostě nekonají – a nějaké společné a hlavně účinné kroky pro to, aby stanice technické kontroly byly při prověrkách důslednější jsou jaksi v nedohlednu. Přitom se k množství údajů o dovezených autech v rámci evropského schengenského prostoru mohou velice snadno dostat. Jenže – z nějakého důvodu to nedělají. Co je k tomu vede? Možná i skutečnost, že by to mezi motoristy vyvolalo dokonalou bouři. Ono by totiž až šedesáti tisícům současných majitelů ojetin v ČR bezprostředně hrozilo, že by jejich auto musela zabavit policie. Ministr Mládek sice ve stylu nového dobře metoucího koštěte vydal jakési prohlášení o připravovaných legislativních krocích – ale obávám se, že jde opět jen o čirý populismus a navíc – volby do evropského parlamentu jsou na dosah…

A tak jsme se stali zemí, kde se dají v rámci Evropy nejsnadněji legalizovat kradená auta, kde podvody (jako stáčení tachometru) nejsou trestně postižitelné, kde může nejen naprostý laik koupit za drahé peníze totální vrak. Přitom tu snaha některých slušných prodejců ojetých vozů o nápravu tohoto tristního stavu reálně existuje. Jenže – bez hmatatelného výsledu. Důvod?
V jednom z velkých autobazarů odmítají díky katastrofálnímu technickému stavu na výkupu až 70 procent nabízených ojetin. Jsou po těžkých nehodách, mají stočené tachometry nebo nejasný původ, visí na nich dluhy… Jenže tato „vozidla“ se stejně vracejí na trh – buď prostřednictvím individuálních inzerátů, nebo je vykoupí jiný autobazar. Identifikační čísla odmítnutých aut, tedy VIN kódy, chtěl zmiňovaný autobazar zveřejňovat na internetu. Zákazník by na webu zadal VIN a hned by věděl, zda vůz odmítli a proč. Jenže smůla. Úřad pro ochranu osobních údajů to zarazil s odvoláním na zákon, podle něhož je VIN kód ve spojení s registrační značkou osobním údajem. A za jejich zveřejnění hrozí milionovými pokutami. Přitom si můžete na stejném internetu legálně objednat přetočení tachometru. To totiž trestné není…

Nedávno vyvolal mezi motoristy dokonalé pozdvižení otřesný případ jednoho vozu, který byl po těžké havárii prakticky neopravitelný a byl prodán za pakatel na náhradí díly. Nový majitel ho ale „slepil“ a snažil se prodat jako „auto v dobrém stavu“. A světe div se, našel se autobazar, který ho odkoupil a jako velmi slušné auto nabízel za 150 tisíc korun. Až na upozornění původního majitele, který ho podle SPZ náhodou poznal, bylo auto staženo z prodeje. Na svých internetových stránkách ho ale nabízel dál – prý omylem…(!!) A až poté technici autobazaru zjistili závažná a nevratná poškození vozu… Tento případ je však jen vrcholem ledovce a není bohužel ojedinělý.

Co s tím? Chceme zůstat rukojmími nepoctivých prodejců ojetých aut? Předpokládám, že o to nikdo nestojí a tak si závěrem dovolím několik drobných doporučení: v každém případě je namístě co největší obezřetnost a schopnost vypozorovat zjevné nesrovnalosti – např. prodřené sedačky a 80 tisíc km na tachometru ukazují na nějaký problém…Na nákup ojetiny si sebou vezměte někoho, kdo autům skutečně rozumí a kdo je schopen kupovaný vůz na místě důkladně prověřit. Pokud někoho takového nemáte a vůz přesto koupíte, nechte neprodleně auto důkladně prověřit jak po stránce technické, tak z hlediska původu. Případné vložené finanční prostředky se v tomto případě určitě vyplatí…

A hlavně – napište nám! Pište o svých zkušenostech z této oblasti a přidejte svou referenci přímo k firmě, s kterou tuto zkušenost máte. Pomůžete tím dalším koupěchtivým motoristům. A nejen jim. A pokud máte nějaký nápad, jak pohnout s příslušnými úřady a donutit je konečně něco dělat – sem s ním…
Reklama:
Ohebné kamenné dýhy - novinka na stavebním trhu!
Nová unikátní povrchová úprava. Krása pravé břidlice je nyní dostupná v lehkých ohebných kamenných plátech. 18 druhů kamenných struktur, efektivní a jednoduché použití.
Event Arena
Od roku 2000 jsme uspořádali pro naše klienty přes 1600 eventů. Jeden z těch příštích může být ten Váš! Potřebujete podpořit vztah se zaměstnanci, chcete se zaměřit na rozvoj vztahů se zákazníky, hodláte zlepšit image značky či produktu nebo jinak podpořit prodej? Pokud ano, my Vám s tím rádi pomůžeme!
Jan Augusta
Výběr prací z plodné spolupráce s unikátním bigbandem The Tap Tap...  Další realizace naleznete v příslušných kategoriích.